Model codi de conducta del Protocol d'Assetjament
L’empresa MIGMA guiats pel seu compromís amb la dignitat i drets fonamentals de les persones treballadores, vol establir unes regles vinculants del comportament per a totes les persones que la conformen.
La finalitat d’aquest codi de conductes és facilitar a qui ho gestionen els equips i a la resta de la plantilla una sèrie de directrius que els permet identificar i evitar, si és el cas, situacions que puguin entendre’s constitutives de qualque tipus d’assetjament dins de l’entorn laboral.
A efectes pràctics, s’observaran les següents conductes:
RESPECTE
Es promourà un ambient de respecte i correcció en el treball. Per la qual cosa, es traslladarà a tot el personal, tant el que s’incorpori a la plantilla com a qui ja formi part d’aquesta, els valors d’igualtat de tractament, respecte, dignitat i lliure desenvolupament de la personalitat. Es prohibeix la utilització d’expressions i maneres insultants, humiliants o intimidatoris.
COMUNICACIÓ
No s’admetran actituds amb tendència a l’aïllament o la reducció de la normal comunicació entre els treballadors i les treballadores. Es vetllarà per la integració de tot el personal Durant la seva vida laboral en l’empresa, sense obstaculitzar les normals possibilitats de comunicació de cap persona amb el respecte. Es prohibeix tot el comportament tendent a impedir expressar-se a qualcú de la plantilla, a ignorar la seva presència, a l’aïllament, etc.
REPUTACIÓ
Es prohibeix tota actitud dirigida al descrèdit o minva de la reputació laboral o personal de quins formen part de l’empresa. S’inclou aquí comportament de ridiculització de la víctima, difusió de xafarderies i rumors desfavorables sobre aquesta, imitació dels seus gests, postures o veu amb ànim de burla, etc.
DISCRECIÓ
Les comunicacions tendents a rectificar les conductes o trucades d’atenció pel mal, baix o inadequat desenvolupament laboral, es farà de forma reservada. D’aquesta manera, les comunicacions que s’han de realitzar a qualque persona es farà sense més presència, excepte exigència legal, de conveni col·lectiu o causa excepcional que així ho aconselli, que la del seu responsable o altres superiors i en el seu cas, de la persona afectada per la conducta de la persona represa.
NO ARBITRARIETAT
Prohibeix tota l’assignació o distribució de treball arbitrari o abusiu. Es prohibeix tant l’atribució intencionada d’un excés de treball que cerqui que la persona que treballa resulti incapaç de dur-ho a terme en el seu temps de treball, com la privació de treball o el buit de funcions. A més, procurarà que les tasques encarregades a qualsevol que treballi s’acomodin al seu nivell professional i experiència.
EQUITAT
L’aplicació dels mecanismes de control del treball i de seguiment del rendiment a l’aplicació dels mecanismes de control del treball i de seguiment del rendiment serà equitatiu. L’aplicació de tals mecanismes de control i seguiment serà uniforme per cada categoria professional o tipus de treball desenvolupat, si bé es tindrà en compte les circumstàncies de cada persona que puguin afectar el seu nivell d’exercici, intentant en el possible adaptar els seus objectius en consonància.
PROHIBICIÓ DE COMPORTAMENTS
Es prohibeixen terminantment actituds libidinoses, ja sigui a través d’actes, gests o paraules. S’engloba aquí tota mena d’actes d’insinuació, frecs intencionats, tocaments ocasionals, llenguatge obscens per qualsevol mitjà, així com expressions de contingut sexista susceptible de crear un entorn laboral incòmode, ofensiu o humiliant, havent-se de valorar en el seu cas la possible especial sensibilitat de la víctima, així com la seva posició i caràcter per poder mostrar el seu rebuig.
REGALS NO DESITJATS
No s’admet la realització d’invitacions o regals no desitjats o que puguin provocar incomoditat a qui el destinen.
EVITAR HOSTIGAMENT
Es prohibeix en particular les actituds de fustigació per raó de gènere, directa o indirecta. En concret, es vetllarà per no incórrer en situacions d’assetjament (les ja referides d’aïllament, relegació, tracte indegut, etc.) per causa de l’exercici efectiu -o sol·licitud- dels drets reconeguts per la legislació o el conveni col·lectiu per conciliar la vida laboral amb les responsabilitats familiars.
També es prohibeix qualsevol tracte advers a una persona a conseqüència de la presentació per la seva part de queixes, reclamacions, denuncies o demandes destinades a impedir la seva discriminació per raó de sexe o exigir el compliment efectiu del principi d’igualtat entre dones i homes.
OPORTUNITATS DE FORMACIÓ I PROMOCIÓ
Es vetllarà per a què tot el personal, en igual situació de mèrit, nivell i capacitat, tenguin oportunitats semblants de formació i promoció laboral.